Skip to main content

DPF szűrők

DPF szűrők

Manapság a dízelek vannak a célkeresztben, nem véletlenül: a korom látványa és szaga is kellemetlen, élettanilag pedig erősen káros. Technikailag nehéz megoldani, hogy a dízelmotor ne termeljen kormot, ezért megkerülték a problémát: bevezették a részecskeszűrőt, angol rövidítéssel DPF-et (Diesel Particulate Filter), a franciák meg FAP-ként (Filtre À Particule) emlegetik. 2009-től, vagyis az Euro 5 környezetvédelmi norma bevezetése után az új dízelek csak részecskeszűrővel kaphatóak.

 

Az Európai Unió tagországaiban a benzinüzemű motorok esetében 1993 - tól, a Diesel - motoroknál pedig 1997 - től kötelező minden új járművet katalizátorral felszerelni. Az általános közvélekedéssel ellentétben, ennek az intézkedésnek köszönhetően a kipufogórendszer a négyütemű motorok egyik legkifinomultabb összetevőjévé vált, hiszen a motor teljesítményét közvetlenül befolyásolja a kipufogórendszer ellennyomási (fojtási) szintje. A tökéletes kipufogórendszer biztosítja, hogy a levegő-üzemanyag arány mindig helyes legyen, és a motor minimális üzemanyag-fogyasztás mellett maximális teljesítményt fejtsen ki. Ezek a tényezők meghosszabbítják a motor más fontos részeinek életciklusát is - a szelepekét, a kipufogódobokét, katalizátorokét és Lambda-szondákét, stb, egyaránt.

 

A részecskeszűrő működési elve aránylag egyszerű. A gázok a szűrő kerámiatestében kialakított, lezárt végű járatokban áramlanak. A kerámia pórusain át a gáz ki tud jutni, a szilárd részecskék körülbelül 95 százaléka viszont csapdába kerül és lerakódik. Ezért a DPF nagyon gyorsan telítődik: 100 kilométeren akár 50 gramm korom is benne ragadhat, átlagosan 700 kilométer megtétele után megtelik a szűrő. A motornak van egy regeneráló ciklusa, ekkor kiégeti a kormot a szűrőből.

Az ilyen szűrők elméleti élettartama átlagosan százötvenezer kilométer, rendeltetésszerű használat mellett nagyjából 700 kilométerenként sor kerül a regenerálásra. Ehhez azonban fél óra egyenletes tempójú autózás szükséges. Sokan használnak dízeleket úgy, hogy nagyrészt városban közlekednek, viszont itt nem, vagy nem teljesen tud kiégni a lerakódott szennyező anyag a szűrőből, ami egy idő után eltömődik. Ez először abban nyilvánul meg, hogy csökken a teljesítmény és nő a fogyasztás. Szerencsés esetben, ha időben észrevesszük, ez még orvosolható egy hosszabb úttal. A legjobb megoldást azonban a szűrőbetét cseréje jelenti.

Részecskeszűrő választékunkban az alábbi 2 kiemelkedő olasz cég termékei találhatóak meg.


ASSO Marmitte

Az ASSO Marmitte kisiparos cégként kezdte meg működését 1963-ban személyautó kipufogók gyártásával. Ma már a tehergépjármű kipufogó alkatrészek, a részecskeszűrők, katalizátorok, és a dpf szűrők is szerves részét képezik kínálatuknak. Folyamatos stabil növekedését az innovatív technológiába való invesztálásának köszönheti. Pár éven belül az utángyártott alkatrészek szektorának nagyon fontos résztvevőjévé nőtte ki magát. Jelentős fordulópontot jelentett az 1992-ben elkészülő új 10 000 m2-es gyár és a 18 000 m2-es raktár, melyek méltán jelzik a cég helyzetét az európai piacon. A cég 1999-ben megkapta az ISO 9001 minősítést.

 

XXL Marmitte

A működésüket 1970-ben kezdték egy 200 m2-es raktárban, majd pár év múlva megszületett az XXL MARMITTE ITALIANE márka. Hamar elismerést szerzett az utángyártott alkatrészek területén. Eleinte leginkább csak teherautó-alkatrészekre fókuszáltak, majd az évek teltével bővítették kínálatukat buszokra, haszongépjárművekre, mezőgazdasági gépekre és vízi járművekre. Mind a 10 000 cikkszámukat Olaszországban gyártják. A vásárlói elégedettség 98%-os. Több mint 100 000 termék van raktárukban, mindegyikre 24 hónapos garanciát vállalnak.