Fékrendszer
Érdemes a fékeket megvizsgáltatni, ha eltérést veszünk észre a jármű viselkedésében. Általában a megszokottól eltérő hangok és a jármű mozgási viselkedése alapján következtethetünk a fékek kopására. Ha a fékrendszer nem megfelelően működik, akkor megnövekszik a fékezési idő, a lassulás nem megfelelő, csökken a fékerő és megnövekszik a fékút is. Néhány alapvető jel, ami alapján érdemes a fékek cseréjén elgondolkodni.
A fékrendszer meghibásodásának leggyakoribb okai:
Fékezéskor az autó félrehúz
Fék rángatása, a fékek a legkisebb igénybevételre is leblokkolnak
Fékcsikorgás
Felpuhult a fékpedál
Fékpedál a fék légtelenítése után is teljesen benyomható
Kifejtett nagy pedálerő ellenére kicsi a fékhatás
A fék menet közben rendellenesen melegszik
Fékpedál felkeményedett
Fékezéskor a fékpedál vagy akár a kormány és az egész jármű berezonál
Mikor érdemes cserélni a fékbetéteket és féktárcsákat?
A féktárcsák esetében minden gyártó megad egy minimum kopási vastagságot, ha a tárcsa eléri ezt a vastagságot, mindenféleképp javasolt a féktárcsa cseréje. A minimum vastagság alá azért nem szabad koptatni a féktárcsát, mert ilyenkor már olyan vékony az anyagvastagság, hogy a féktárcsa sokkal jobban felmelegszik fékezéskor és ilyenkor már a fékhatás sem megfelelő. A féktárcsákat akkor is érdemes cserélni, ha maga a tárcsa felülete nem egyenletesen kopott vagy a féktárcsa szélénél egy „váll” képződése látható.
A fékbetétek cseréjét akkor kell végrehajtani, ha a súrlódó rész a fékbetéten a megengedett vastagság alá kopott. Erre a legtöbb fékbetét esetén egy egyszerű akusztikus kopásjelző figyelmeztet vagy legtöbb járműben már egy elektronikus kopásjelző van beszerelve, mely ha hozzáér a féktárcsához, a műszerfalon egy jelzőlámpa figyelmeztet.
Általában minden második fékbetét csere esetén a féktárcsa cseréje is javasolt, de erről mindig érdemes meggyőződni, hisz a féktárcsa kopása erősen függ a vezetési stílustól.
Miért fontos a fékolaj cseréje?
Sokan elfelejtik, de a fékolaj is fontos része a fékrendszernek. A fékolaj egy speciális hidraulika olaj, hisz ennek köszönhető, hogy a fékpedálon kifejtett erő eljut a hidraulikus elemekhez. A féknyergek és a fékmunkahengerek nagy hőnek vannak kitéve, ezért a fékolajok is folyamatosan elhasználódnak. Erősebb fékezések után a (meredek lejtő, vészfékezés) fékolajban buborékok képződhetnek, mely rontja a fékolaj hatásfokát. A friss fékolaj sokkal nagyobb fékerőt eredményez, így évente érdemes ellenőriztetni a fékolaj forráspontját.